Träning

Sports header
Dela detta  

Några övningar som hjälper din kropp att slappna av efter fysisk aktivitet

Vattenmassagebadet eller spabadet kan vara den idealiska platsen för att utföra några enkla, välgörande övningar efter fysisk träning.

Försök följa våra förslag. Vattnet kommer att förenkla rörelsen:

Ben: Sänk dig ner helt i karet och luta dig mot ryggstödet. Lyft ett ben, böj det och för knät sakta mot kroppen. Upprepa rörelsen tre gånger, först med det ena benet och sedan med det andra. Gör övningen upp till fem gånger.

Magmuskler: Sänk dig ner helt i karet och luta dig mot ryggstödet. Ta ett djupt andetag och spänn magmusklerna lite grann medan du andas ut. Gör övningen i lugnt tempo fem gånger. Öka gradvis upp till tio gånger.

Axlar och nacke: Sänk dig fullständigt ner i karet och luta dig mot ryggstödet. Se till att axlarna är under vattenytan. Rotera axlarna långsamt fem gånger, först framåt och sedan bakåt. Upprepa övningen tre gånger, med en kort paus mellan varje. Öka gradvis upp till tio gånger. I samma position och med axlarna under vattenytan: böj huvudet fram och tillbaka från den ena sidan till den andra och stretcha nackmusklerna.

Avslappning: Efter övningarna: sitt ner, slut ögonen och andas långsamt in och ut några gånger. Vira in dig i ett badlakan eller en badrock och lägg dig ner och vila några minuter efter vattenmassagen. På så sätt främjas svettningen och blodtrycket återgår till det normala.